LAND CRUISER istorija - švenčiant – Mototoja
LAND CRUISER istorija - švenčiant tvirčiausio visureigio jubiliejų

LAND CRUISER istorija - švenčiant tvirčiausio visureigio jubiliejų

Kaip trumpai apibūdintumėte pasaulio legenda tapusį automobilį? Patvarus, tvirtas, patikimas, nenugalimas? Land Cruiser apibūdinti tinka visi šie ir dar daug kitų žodžių. Tačiau jų nepakanka, kalbant apie jo per daugiau nei 60 metų sukurtą nepranokstamos kokybės etaloną. Tai automobilis, kuris gali įveikti sudėtingiausius ruožus pasaulyje.

Kaip tikras kareivis, Land Cruiser gimė negailestingoje karo aplinkoje. 1950 m. Šiaurės Korėja įsiveržė į Pietų Korėją, kuriai pagalbos ranką ištiesė Jungtinės Tautos ir JAV. Amerikos okupuota Japonija atliko tiekimo bazės funkciją.

Netrukus japonų gamintojai gavo užsakymą aprūpinti JAV kariuomenę kompaktiškais keturiais ratais varomais sunkvežimiais. Turėdama sunkvežimių gamybos savo šalies kariuomenei penktajame dešimtmetyje patirtį, Toyota buvo tinkamai pasirengusi patenkinti šią paklausą ir priimti didelį skaičių užsakymų iš ginkluotųjų sąjungininkų pajėgų.

Originalas

1951 m. sausį, praėjus penkiems mėnesiams nuo dizaino užuomazgų, Toyota pagamino savo pirmąjį prototipą. Jame buvo pritaikyta tuometinėToyota techninė įranga, toną sveriančio Type SB sunkvežimio važiuoklė ir didelio 3,4 l Type B benzininio variklio galia. Dėl tuo metu populiaraus Willys Jeep (amerikiečių favorito) savo naująjį prototipą Toyota nusprendė pavadinti Jeep BJ (B buvo Type B variklio, o J – pirmaujančio Jeep 4x4 santrumpa).
Tų metų liepą pilotas bandytojas Ichiro Taira atliko bandomąjį važiavimą, lydimas Japonijos nacionalinės policijos agentūros pareigūnų. Policininkų akivaizdoje Ichiro BJ automobiliu pakilo iki šeštojo Fudži kalno kontrolės punkto. Iki tol iki šios vietos buvo nusigauta tik raitomis!


Tų metų liepą pilotas bandytojas Ichiro Taira atliko bandomąjį važiavimą, lydimas Japonijos nacionalinės policijos agentūros pareigūnų. Policininkų akivaizdoje Ichiro BJ automobiliu pakilo iki šeštojo Fudži kalno kontrolės punkto. Iki tol iki šios vietos buvo nusigauta tik raitomis! Šis žygis atskleidė BJ pajėgumus ir padarė įspūdį Japonijos nacionalinei policijos agentūrai, kuri tų pačių metų rugpjūčio mėnesį užsisakė šių automobilių patruliavimo tikslams.

Po dviejų metų BJ buvo parengtas serijinei gamybai. Per šį laiką užsakymus jau buvo spėjusios pateikti ir kitos vyriausybės institucijos bei energijos įmonės. 1954 m., praėjus metams nuo serijinės gamybos pradžios, dėl Willys Company iškelto ieškinio dėl prekybos ženklo teisių naudojimo pažeidimo BJ buvo pervadintas. Tuomet šiam visureigiui buvo suteiktas efektingas pavadinimas – Toyota Land Cruiser…

Į civilius orientuoti pokyčiai

Po keturių metų nuo pirmojo prototipo pasirodymo, 1955 m. lapkričio mėn., pristatytas antrasis Land Cruiser (20-oji serija). Iš išorės jis patyrė nedaug pokyčių, tačiau buvo reikšmingai atnaujintas iš vidaus, nes utilitarinis karinis automobilis virto komfortiška civiliams gyventojams pritaikyta transporto priemone.

20-osios serijos modelis išlaikė BJ būdingas ypatybes, tačiau puikavosi švelnesnėmis kėbulo formomis, integruotais priekiniais žibintais ir erdvesne kabina. Pritaikius naujas priekines ir galines bamperius amortizuojančias lakštines spyruokles, pasiektas aukštesnis važiavimo komforto lygis, o naujos guminės pakabos įvorės lėmė mažesnę kabinos vibraciją.


Trumpa važiuoklės bazė buvo dar labiau patrumpinta, kad užtikrintų geresnį manevringumą. Be to, buvo sukurta nauja ilga važiuoklės bazė, galinti atlaikyti didesnę apkrovą. Taip atsivėrė galimybės konstruoti skirtingo tipo kėbulus – daugiavietes kabinas ir pikapus.
Po dangčiu įrengtas naujas F serijos variklis iš ketaus, kurio galia buvo 23 proc. didesnė už pirmtako. Siūlomas ir B serijos variklis, kuris dienos šviesą išvydo 1948 m. Šis galios agregatas Toyota automobiliuose buvo montuojamas net iki 1992 m. Tai nuostabus inžinerinis pasiekimas, tarnavęs ilgiausiai per visą mūsų variklių istoriją.

Toliau sėkmingai karinėms reikmėms visame pasaulyje naudojamas 20-osios serijos modelis daugeliui padarė įspūdį. Land Cruiser modelių eksporto apimtys ženkliai išaugo 1957 m.: tvirti visureigiai sudarė 32,8 proc. visų eksportuojamų japoniškų automobilių.

     

Gyvenimas prasideda nuo keturiasdešimties

Trečiosios kartos (40-osios serijos) modelis rinkoje pasirodė 1960 m. Šis legendinis modelis karaliavo 24 metus. Jis buvo pramintas The Forty („Keturiasdešimtuoju“).

Sėkmingai pasirodžius 20-ajai serijai, šis modelis užsitarnavo gerą vardą. Todėl Toyota inžinierių pagrindinis uždavinys tuo metu buvo užtikrinti, kad The Forty išsaugotų šią sėkmės formulę, pritaikant reikšmingus patobulinimus ir sumanius rafinuotus sprendimus.

Šios serijos modelio išorės pokyčiai, kaip ir jo pirmtako, taip pat buvo subtilūs. Iš pakeitimų minėtinos labiau stačiakampio formos ratų arkos ir ant priekinių sparnų įrengti indikatoriai. Tačiau įsimintiniausias atnaujinimas buvo priekinius žibintus ir radiatoriaus groteles juosiantys rombo formos apvadai. 



Viena didžiausių naujovių buvo trys galinės pavaros perdavimo skaičiai (Full, Economy ir Moderate), priderinami priklausomai nuo važiavimo sąlygų. Iš ankstesnio modelio perimta trijų pavarų mechaninė transmisija, tačiau dabar ji turėjo paskirstymo dėžę, kuri sumažino bendrą perdavimo skaičių ir užtikrino iš viso šešias važiavimo į priekį (tris keliu ir tris bekele) pavaras.

1967 m., išaugus talpių universalų paklausai, pristatyta nauja FJ55 versija, kuri išsiskyrė didesne važiuoklės baze (2700 mm), naujovišku dizainu ir lengvajam automobiliui būdingu komfortu.

Šalia talpaus krovinių skyriaus šis modelis turėjo dar vieną privalumą – pirkėjų pasirinkimui buvo siūlomos dviejų tipų galinės durys. Jie galėjo rinktis duris su horizontaliai atverčiamu bortu (jį buvo galima atidaryti tik esant nuleistam stikliniam langui) arba vertikaliai atidaromas dviejų dalių duris.

1980 m. 55 modelį pakeitė didesni ir erdvesni 60-osios serijos Land Cruiser automobiliai. Atsižvelgdami į itin konkurencingą to meto visureigių rinką, inžinieriai daug pastangų įdėjo tobulindami važiavimo kokybę ir kurdami dar prabangesnį interjerą, kuris buvo papildytas švelniomis apdailos detalėmis ir padalytomis priekinėmis sėdynėmis (vietoj suoliuko tipo sėdynės).

Nauja era

Po 24 ypač sėkmingų nedaug pasikeitusios 40-osios serijos gyvavimo metų (skaičiuojant su 20-ąja serija – po 29 metų), t. y. 1984 m., pasirodė naujas 70-osios serijos Land Cruiser modelis, pritaikytas moderniam pasauliui.

Inžinieriai suprato, kad naujas modelis, turėjęs pasirodyti daug konkurencingomis rinkos sąlygomis, esant padidėjusiai poilsiui skirtų automobilių paklausai, turėjo atspindėti visiškai naują požiūrį.

Buvo nuspręsta pristatyti dvi naujojo Land Cruiser versijas: Heavy Duty – tvirtą darbinį „arkliuką“, skirtą pageidaujantiems ne komforto, bet tvirtos darbo priemonės, ir Light Duty – komfortiškesnį modelį, skirtą ilgoms kelionėms su draugais ir šeima. 



Vis dar atpažįstamų Land Cruiser ypatybių turintys Heavy Duty modeliai išsiskyrė iš storo plieno lakšto pagamintu kvadrato formos kėbulu, kampuotu priekiniu stiklu, penkiomis važiuoklės bazės konfigūracijomis ir plačia variklių pasiūla.

Žvelgiant paprasta akimi, Light Duty modeliai mažai kuo skyrėsi, tačiau jiems buvo būdingos šiek tiek švelnesnės priekinės dalies linijos ir apvalesni ratų arkų paplatinimai, radiatoriaus grotelės ir bamperis. Pirkėjams buvo siūlomos trys važiuoklės bazės versijos ir tik keturių cilindrų varikliai.

1990 m., siekiant atlaikyti stiprią populiaraus Mitsubishi Shogun modelio konkurenciją, Light Duty buvo aiškiai atskirtas nuo savo tvirtojo brolio ir įgijo naują tapatybę – jis tapo Land Cruiser Prado. Jis buvo gaminamas iki naujos versijos – 90-osios serijos pasirodymo. 70-oji serija (Heavy Duty modeliai) gyvavo toliau be jokių didelių pakeitimų. Pirmosios reikšmingos šios serijos permainos įvyko 2007 m., praėjus net 23 metams nuo pirmojo modelio išriedėjimo iš gamyklos.
Sukaupta begalė istorijų apie įspūdingas žmonių keliones Land Cruiser automobiliais. Ypač įdomi sutuoktinių Paulo ir Brigittos Bohlen Jüni istorija. Su savo 70-osios serijos Land Cruiser automobiliu pora leidosi į kelionę po pasaulį. Jie aplankė 63 šalis, nuvažiuodami 280 000 km.

Didžiausias dėmesys komfortui

1996 m. pristatyta 90-oji serija. Šie Land Cruiser modeliai buvo aiškiai orientuoti į pirkėjus, kuriems reikėjo ne tik patikimo, bet ir komfortiško bei vairavimo malonumą teikiančio visureigio.

Šios serijos modeliai išsiskyrė nauja patrauklia išvaizda, kurią išryškino kylanti vidurio linija ir platūs plastikiniai bamperiai. Be to, buvo galima rinktis trejų arba ketverių durų kėbulo tipą. Naujasis Land Cruiser išsaugojo visureigio charakterį, tačiau jo išorė tapo aptakesnė ir modernesnė.

Naujas vairas su krumpliastiebio ir dantračio mechanizmu lėmė malonesnį 90-osios serijos modelių vairavimo jausmą, būdingą lengvajam automobiliui, o pritaikyta nauja nepriklausoma pakaba priekyje užtikrino didesnį važiavimo komfortą, kokio tikėjosi pirkėjai. Nuo to nė kiek nesumažėjo naujojo Land Cruiser važiavimo bekele pajėgumai.
Land Cruiser universalo ir SUV tipo modelių, kurių pradžia siekia 1967 m., kai pasirodė 50-oji serija, o tolesnę jų raidą įkūnija 60-oji ir 80-oji serijos, viršūne tapo 1998 m. pristatyta 100-oji serija.

Šalia Land Cruiser būdingos prabangos naujasis modelis pasiūlė patobulintas visureigio važiavimo savybes ir modernią aktyviąją pakabą, o keleivius pamalonino ištaiginga medienos apdaila ir odiniais apmušalais. Tai buvo puikus pasirinkimas tiems, kurie pageidavo verslo klasės automobiliui būdingo komforto ir kartu „valdingos pozicijos“ – Land Cruiser 100 leido mėgautis aukšta sėdėjimo padėtimi ir puikiu matomumu priekyje.

Kelionė į naują amžių

Per palyginti trumpą ir sėkmingą šešių metų laikotarpį buvo parduota per 760 000 90-osios serijos modelių. 2002 m. išmušė naujojo amžiaus Land Cruiser – 120-osios serijos valanda.
Tų metų Paryžiaus automobilių parodoje pristatytas naujasis modelis buvo kupinas įvairios įrangos. Naujasis Land Cruiser buvo pasirengęs viskam: jis pasirodė su pirmąkart pasaulyje įrengta elektronine pagalbine važiavimo įkalne sistema (maksimaliam sukibimui pradėjus važiuoti įkalne užtikrinti) ir pagalbine važiavimo nuokalne sistema (padedančia suvaldyti automobilį leidžiantis stačia nuokalne), tai pat sutvirtinta konstrukcija, kad automobilis būtų manevringesnis, stabilesnis ir tyliau riedėtų (jis pramintas nauju tradiciniu visureigiu).

Pirmąkart per visą modelio istoriją šios serijos automobilio išorės dizainas sukurtas už Japonijos ribų – Toyota ED2 dizaino centre, esančiame Pietų Prancūzijoje. Pakitusi naujojo modelio išorė paveldėjo atpažįstamus Land Cruiser genus – funkcionalumą bei tvirtumą – ir tapo kompaktiškesnė bei mažiau pavaldi laikui. Grakščiai įsikomponuojantys priekiniai žibintai ir vertikalios grotelės sudaro dailaus ir kartu tvirto silueto įspūdį.

Jo išorė išliko tokia pat tvirta, kaip ir buvo galima tikėtis. Vidaus detalės susiliejo į darnią visumą. Interjeras išsiskyrė organiškų formų prietaisų skydeliu, sklandžiai pereinančiu nuo klimato kontrolės ir garso sistemos ekrano iki S formos išlinkio centrinėje konsolėje.

2007 m. didesnis 100-osios serijos SUV pakeistas dar ilgesniu ir platesniu 200-osios serijos modeliu su naujo dizaino atskira rėmo konstrukcija. Tai buvo dar komfortiškesnis, patvaresnis ir didesnę apsaugą susidūrimo metu užtikrinantis automobilis. 20-osios serijos modelyje pirmąkart įrengta Crawl Control sistema, kuri automatiškai palaiko nedidelį greitį važiuojant akmenuotu paviršiumi ar per smėlį.

Paskutinis istorijos puslapis

Bendra Land Cruiser modelių prekybos apimtis pasiekė 6 mln. Atėjo metas atgaivinti 120-ąją seriją, kad šis Toyota modelis ir toliau liktų nepranokstamas konkurentų. 2009 m. pristatyta nauja svarbi 150-oji serija. Šie modeliai pasirodė daugiau nei 178 skirtingose pasaulio rinkose. Kaip vis dėlto pasikeitė situacija, lyginant su ankstyvųjų laikų Land Cruiser prekybos mastais!

ED2 centras Prancūzijoje ėmėsi dizaino atnaujinimo darbų, kuriuos vainikavo sukurtas mažesnis modelis su sėkmingai pritaikytomis Land Cruiser šeimyninėmis bendrybėmis – neseniai pristatyto didesniojo brolio (200-osios serijos) dizaino elementais. Jis atrodė dar tvirtesnis. Be to, pirmą kartą įrengtos į dešinę pusę atidaromos durys su langu viršuje, kurį buvo galima atidaryti atskirai.

Ankstesnio modelio interjero išlinkiai pakeisti labiau kampuotomis ir tvirtesnėmis formomis. Naujajame modelyje įrengtas naujas aukštesnės kokybės funkcionalus prietaisų skydelis, taip pat priešavarinės saugos sistema, įspėjanti vairuotoją apie gresiantį susidūrimą prieš stabdant automobilį, kad būtų išvengta smūgio.

Štai tokia Land Cruiser istorija, skaičiuojanti beveik 65 metus, per kuriuos parduota daugiau nei 6,5 mln. šių automobilių. Land Cruiser iki šiol išlaikė stiprias pozicijas. Nueitas ilgas kelias – nuo kuklios pradžios atliekant tik būtinas prievoles karo zonoje iki universalaus SUV, galinčio priglausti visus pirkinių krepšius... Land Cruiser sėkmingai keliauja per dar vieną dešimtmetį, išsaugodamas visas pagrindines savo savybes, kuriomis išgarsėjo. Galbūt todėl yra tiek daug jo gerbėjų. Kartais jį tinkamai nusakyti galima vieninteliu žodžiu – kokybė...